Author Archives: Nina Folkersma

Herinneringen aan Okwui Enwezor

ARTICLE – JULY 2019 (Dutch only) Herinneringen aan Okwui Enwezor door Nina Folkersma gepubliceerd in H Art, no 194, 2019 Naar aanleiding van het overlijden maart jongstleden van de bekende Nigeriaanse curator Okwui Enwezor (Biënnale van Venetie 2015, documenta 11 …), vroegen

/ No comments

Herinneringen aan Okwui Enwezor

ARTICLE – JULY 2019 (Dutch only) Herinneringen aan Okwui Enwezor door Nina Folkersma gepubliceerd in H Art, no 194, 2019 Naar aanleiding van het overlijden maart jongstleden van de bekende Nigeriaanse curator Okwui Enwezor (Biënnale van Venetie 2015, documenta 11 …), vroegen

/ No comments

Publication Hadassah Emmerich

Hadassah Emmerich – The Great Ephemeral Skin Body and identity, the erotic and the exotic Under the title The Great Ephemeral Skin, Hadassah Emmerich (Heerlen, 1974) presents a new series of works whose central focus is the female body as object. Body

/ Reacties staat uit voor Publication Hadassah Emmerich

Publication Hadassah Emmerich

Hadassah Emmerich – The Great Ephemeral Skin Body and identity, the erotic and the exotic Under the title The Great Ephemeral Skin, Hadassah Emmerich (Heerlen, 1974) presents a new series of works whose central focus is the female body as object. Body

/ Reacties staat uit voor Publication Hadassah Emmerich

Interview Hadassah Emmerich

ARTICLE – APRIL 2019 (Dutch only) Hadassah Emmerich in De Garage Mechelen Over het exotische en het erotische door Nina Folkersma gepubliceerd in H Art, no 191, 2019 Gespreide benen, opengevouwen billen, fallische vormen die geplooide openingen binnendringen … Wie binnenstapt in

/ Reacties staat uit voor Interview Hadassah Emmerich

Interview Hadassah Emmerich

ARTICLE – APRIL 2019 (Dutch only) Hadassah Emmerich in De Garage Mechelen Over het exotische en het erotische door Nina Folkersma gepubliceerd in H Art, no 191, 2019 Gespreide benen, opengevouwen billen, fallische vormen die geplooide openingen binnendringen … Wie binnenstapt in

/ Reacties staat uit voor Interview Hadassah Emmerich

Centraal Museum: The Tears of Eros: Moesman, Surrealism and the Sexes

I’m thrilled to announce that from October 2018, I am working as a curator/project manager at Centraal Museum in Utrecht. Together with curator Marja Bosma, I’ll be curating the exhibition The Tears of Eros: Moesman, Surrealism and the Sexes, opening 14 February 2020. Joop Moesman, Ontmoeting, 1932 Concept From

/ Reacties staat uit voor Centraal Museum: The Tears of Eros: Moesman, Surrealism and the Sexes

Centraal Museum: The Tears of Eros: Moesman, Surrealism and the Sexes

I’m thrilled to announce that from October 2018, I am working as a curator/project manager at Centraal Museum in Utrecht. Together with curator Marja Bosma, I’ll be curating the exhibition The Tears of Eros: Moesman, Surrealism and the Sexes, opening 14 February 2020. Joop Moesman, Ontmoeting, 1932 Concept From

/ Reacties staat uit voor Centraal Museum: The Tears of Eros: Moesman, Surrealism and the Sexes

Sensory Spaces publication

Sensory Spaces 2013-2019 Museum Boijmans Van Beuningen Sensory Spaces was a series of commissioned solo projects in Museum Boijmans Van Beuningen. Fifteen international artists were invited to respond to the architectural qualities of the exhibition space, and each seized the opportunity to create

/ Reacties staat uit voor Sensory Spaces publication

Sensory Spaces publication

Sensory Spaces 2013-2019 Museum Boijmans Van Beuningen Sensory Spaces was a series of commissioned solo projects in Museum Boijmans Van Beuningen. Fifteen international artists were invited to respond to the architectural qualities of the exhibition space, and each seized the opportunity to create

/ Reacties staat uit voor Sensory Spaces publication

Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Latifa Echakhch

Sensory Spaces 14 – Latifa Echakhch 9 June – 30 September 2018 Sensory Spaces is a series of commissioned solo projects in the Museum Boijmans Van Beuningen. Artists are invited to respond to the architectural qualities of the exhibition space, emphasizing notions

/ Reacties staat uit voor Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Latifa Echakhch

Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Latifa Echakhch

Sensory Spaces 14 – Latifa Echakhch 9 June – 30 September 2018 Sensory Spaces is a series of commissioned solo projects in the Museum Boijmans Van Beuningen. Artists are invited to respond to the architectural qualities of the exhibition space, emphasizing notions

/ Reacties staat uit voor Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Latifa Echakhch

Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Anne Hardy

Sensory Spaces 13 –Anne Hardy 10 Feb – 27 May 2018 I’m delighted to curate the 13th edition of Sensory Spaces with Anne Hardy. Sensory Spaces is a series of commissioned solo projects in the Museum Boijmans Van Beuningen. Artists are invited to respond to the

/ Reacties staat uit voor Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Anne Hardy

Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Anne Hardy

Sensory Spaces 13 –Anne Hardy 10 Feb – 27 May 2018 I’m delighted to curate the 13th edition of Sensory Spaces with Anne Hardy. Sensory Spaces is a series of commissioned solo projects in the Museum Boijmans Van Beuningen. Artists are invited to respond to the

/ Reacties staat uit voor Museum Boijmans Van Beuningen: Sensory Spaces – Anne Hardy

The Female Perspective magazine

As part of my year programme at Castrum Peregrini, I proudly presents the one-off magazine The Female Perspective. The magazine is published by Castrum Peregrini and edited in collaboration with Mister Motley.   ‘The Female Perspective is not so much about the question of

/ Reacties staat uit voor The Female Perspective magazine

The Female Perspective magazine

As part of my year programme at Castrum Peregrini, I proudly presents the one-off magazine The Female Perspective. The magazine is published by Castrum Peregrini and edited in collaboration with Mister Motley.   ‘The Female Perspective is not so much about the question of

/ Reacties staat uit voor The Female Perspective magazine

Statement regarding Castrum Peregrini

On Thursday 22 February 2018, the Dutch magazine Vrij Nederland published an article titled Misbruik in naam van het hogere. The piece reveals a history of structural and systematic abuse within the past of the organisation of Castrum Peregrini. It

/ Reacties staat uit voor Statement regarding Castrum Peregrini

Statement regarding Castrum Peregrini

On Thursday 22 February 2018, the Dutch magazine Vrij Nederland published an article titled Misbruik in naam van het hogere. The piece reveals a history of structural and systematic abuse within the past of the organisation of Castrum Peregrini. It

/ Reacties staat uit voor Statement regarding Castrum Peregrini

Framer Framed: Some Things Hidden

SOME THINGS HIDDEN is an exhibition about hiding as a way of a staying alive, which I co-curated with artist Charlott Markus. The two-fold exhibition takes place at Castrum Peregrini, with in-situ works and performances, and at Framer Framed, with an extensive group exhibition.

/ Reacties staat uit voor Framer Framed: Some Things Hidden

Framer Framed: Some Things Hidden

SOME THINGS HIDDEN is an exhibition about hiding as a way of a staying alive, which I co-curated with artist Charlott Markus. The two-fold exhibition takes place at Castrum Peregrini, with in-situ works and performances, and at Framer Framed, with an extensive group exhibition.

/ Reacties staat uit voor Framer Framed: Some Things Hidden

West Den Haag: Jesper Just

This summer, I’m curating the exhibition Continuous Monuments of Jesper Just at West Den Haag. This project is part of West’s new, ambitious series of art projects in public space on the Lange Voorhout in The Hague, entitled Arcade.  First in the

/ Reacties staat uit voor West Den Haag: Jesper Just

West Den Haag: Jesper Just

This summer, I’m curating the exhibition Continuous Monuments of Jesper Just at West Den Haag. This project is part of West’s new, ambitious series of art projects in public space on the Lange Voorhout in The Hague, entitled Arcade.  First in the

/ Reacties staat uit voor West Den Haag: Jesper Just

Jesper Just – Continuous Monuments (essay)

ESSAY – MAY 2017 Jesper Just – Poetic Wanderings  By Nina Folkersma Published in: Jesper Just, Continuous Monuments, published by West, Den Haag, 2017 EXCERPT: “Over the past few weeks, I have submerged myself in a research about the relationship between architecture and

/ Reacties staat uit voor Jesper Just – Continuous Monuments (essay)

Jesper Just – Continuous Monuments (essay)

ESSAY – MAY 2017 Jesper Just – Poetic Wanderings  By Nina Folkersma Published in: Jesper Just, Continuous Monuments, published by West, Den Haag, 2017 EXCERPT: “Over the past few weeks, I have submerged myself in a research about the relationship between architecture and

/ Reacties staat uit voor Jesper Just – Continuous Monuments (essay)

De Grote Kunstshow Leiden

Na eerdere succesvolle edities organiseerde ik op zondag 11 juni samen met Johan Idema voor de 6e keer – en mijn laatste keer – De Grote Kunstshow. Ditmaal met werken uit de collectie van Museum De Lakenhal in de Leidse

/ Reacties staat uit voor De Grote Kunstshow Leiden

De Grote Kunstshow Leiden

Na eerdere succesvolle edities organiseerde ik op zondag 11 juni samen met Johan Idema voor de 6e keer – en mijn laatste keer – De Grote Kunstshow. Ditmaal met werken uit de collectie van Museum De Lakenhal in de Leidse

/ Reacties staat uit voor De Grote Kunstshow Leiden

Castrum Peregrini: The Female Perspective

I’m pleased to announce that from March 2017 I’m curating a new programme at Castrum Peregrini, titled The Female Perspective. This programme focuses on questions of female identity, sexuality, feminism and gender, both in relation to the historical context of Castrum Peregrini

/ Reacties staat uit voor Castrum Peregrini: The Female Perspective

Castrum Peregrini: The Female Perspective

I’m pleased to announce that from March 2017 I’m curating a new programme at Castrum Peregrini, titled The Female Perspective. This programme focuses on questions of female identity, sexuality, feminism and gender, both in relation to the historical context of Castrum Peregrini

/ Reacties staat uit voor Castrum Peregrini: The Female Perspective

shortlist Venetië Biënnale: Jennifer Tee

Het voorstel dat ik samen met Hilde de Bruijn indiende voor het Nederlands paviljoen op de 57e Biënnale van Venetië in 2017 werd geselecteerd voor de shortlist. Ons voorstel was een solopresentatie van Jennifer Tee. Ons plan, getiteld Mirror Plane – Twin

/ Reacties staat uit voor shortlist Venetië Biënnale: Jennifer Tee

shortlist Venetië Biënnale: Jennifer Tee

Het voorstel dat ik samen met Hilde de Bruijn indiende voor het Nederlands paviljoen op de 57e Biënnale van Venetië in 2017 werd geselecteerd voor de shortlist. Ons voorstel was een solopresentatie van Jennifer Tee. Ons plan, getiteld Mirror Plane – Twin

/ Reacties staat uit voor shortlist Venetië Biënnale: Jennifer Tee

Oude Kerk: Once in a Lifetime (2016)

In samenwerking met de Oude Kerk en het Humanistisch Verbond heb ik een tentoonstelling samengesteld over de vergankelijkheid van het leven. Once in a Lifetime Oude Kerk, Amsterdam 11 mei  – 28 augustus 2016 www.oudekerk.nl www.onceinalifetime.nu De tentoonstelling bevat nieuw en bestaand werk van acht kunstenaars.

/ Reacties staat uit voor Oude Kerk: Once in a Lifetime (2016)

Oude Kerk: Once in a Lifetime (2016)

In samenwerking met de Oude Kerk en het Humanistisch Verbond heb ik een tentoonstelling samengesteld over de vergankelijkheid van het leven. Once in a Lifetime Oude Kerk, Amsterdam 11 mei  – 28 augustus 2016 www.oudekerk.nl www.onceinalifetime.nu De tentoonstelling bevat nieuw en bestaand werk van acht kunstenaars.

/ Reacties staat uit voor Oude Kerk: Once in a Lifetime (2016)